Merhaba,
Piyasada iş kolumuz ile neler oluyor, kim hangi projeleri
yapmak istiyor, bu işi yaparken nasıl bir organizasyon oluşturmaya çalışıyor? vs.vs.
hep takip etmeye çalışmışımdır.
Bana bigdata projeleri için nereden başlanmalı, tanıdığım
hadoop’ cu olup olmadığı vs. sorular çok geliyor.
Bu nedenle, bugünkü blog yazımda bunları yazmak istedim.
Arkadaşların sorduğu soruları önce sorup,
birlikte soruların cevaplarını bulmaya çalışalım.
Soru :
Kurumumuzda big data projeleri başlatmak istiyoruz. Ama önce yöneticilerimizi
ikna etmemiz lazım. Bunu nasıl yapabiliriz?
Bir vendor firmasında satış işini
yapsa idim (presales , satış öncesi , satış sonrası vs. bir işte çalışsa idim)
belki de cevabını arayacağım ve sürekli olarak piyasadaki yöneticilere ikna
etmeye çalışacağım bir durum olurdu.
Aslında ikisinin de temel problemi aynı.
Kurumunuza bir vendor firmasının
satış yöneticisi – presales vs. gelir ve klasik ppt sunumunu açıp 4V den giriş
yapıp, big data nedir? Yurtdışında bakın Google-yahoo-facebook-linkedin vs.vs.
bunu kullanır, dünyada şu kadar veri var 2020 de şu kadar olacak vs. vs. şeklinde sıradan sunumlara girerler.
Bunlara ek olarak sizlerin
de bir takım şeyleri yöneticilerinizle paylaşmanız lazım.
Bende klasik
sunumlardan çıkıp bu yazımda biraz sohbet babında yazmaya çalıştım.
·
Bir kere kurum içinde bu iş bir proje olarak
başlamalı ve sağlam-güçlü bir sponsor bulmalısınız.
·
Kurum içinde vizyoner yöneticiler olmalı.
Bu işe
yatırırım yapacak ve katma değerli şekilde sonucunu alacağına inanan
yöneticileriniz olmalıdır.
·
Yönetici projelere bakarken bize ne kadar parası
dönecek (roi vs.) şeklinde bakacaktır.
Uygun verilerinizi big data ortamına
verilerinizi aktarmak ile, mevcut rdms üzerinde devam etmenin maliyetinden
bahsedebilirsiniz. Mesala aşağıda
teradata tarafında dwh’ ta disk maliyeti ile hadoop maliyeti bulunmaktadır.
Hadoop’ un çıkış nedenlerinden
biride büyük miktardaki verileri saklama-işleme vs. maliyetlerini azatmak
üzerine kurulmuştur.
Yani siz mevcut rdms
sistemlerinde tuttuğunuz verinin terabayt başına maliyeti ile hadoop’ ta tutsak
ne kadar maliyetli olur şeklinde çok basit
bir matematik ile bunu yöneticilerinize aktarabilirsiniz.
Sunumlarınızda yukarıdaki gibi
bir tabloyu yöneticileriniz ile sizdeki rdms sistemleri ile yeni alabileceğiniz
hadoop sistemi arasındaki terabayt başına maliyeti vermeniz etkili olacaktır.
Bu durumda sürekli katma değere
ve maliyete odaklı yöneticinizi ikna edebilme şansınız yüksektir.
Yoksa ona bakın bu yeni bir
teknoloji, bizde yeni mühendisiz, burada da olgunlaşmak isteriz şeklinde
yöneticinize dönerseniz iknanız azalır.
Burada şu yanılgıya lütfen
düşmeyiniz. Mevcut rdms sistemini, hadoop sistemine migrate etmiyoruz. Bu
konuda http://bigdatayazilari.blogspot.com.tr/2016/03/bigdata-sorular.html Ne Zaman Tüm Sistemler Relational
Sistemden Kurtulup Bigdata Ortamına Geçecek?.”” Tekrar okumanızı tavsiye ederim.
Rdms sisteminden peki hangi
tablolarımı hadoop sistemine aktarırım diyebilirsiniz o zaman? Ya da yöneticiniz
bu soruyu sorabilir.
Eğer bir bankada çalışıyorsanız
bddk gibi kurumların getirmiş olduğu mesela 5 – 10 yıl öncesinin bazı
verilerini tutmanız ve arşivlenmesi zorunludur. İşte bu tür sadece arşivde
duracak ve ayda yılda bir sorgulanan verilerinizi rdms’ te tutmak yerine ve bu
maliyete katlanmak yerine ayrıca performans kayıplarına katlanmak yerine
bunları hadoop sistemlerinde tutabileceğinizi belirtebilirsiniz.
Ya da eğer telekominikasyon
sektöründe çalışıyorsanız yine mevzuat geriği btk’ nın zorunlu tuttuğu arşiv
verilerinizi hadoop ‘ a alabilirsiniz.
“”Hadoop ‘ a aktaracak uygun bir veriniz muhakkak vardır.””
·
Yöneticinize bu güne kadar hiç analitiğini
yapmadığınız kurum içindeki veya dışarıda ki verilerinizi hadoop ortamında tutup, süper
ötesi sonuçları paylaşacağınızı söyleyebilirsiniz.
Mesala; en çok verilen örneği bende yazayım :
Mesala; en çok verilen örneği bende yazayım :
o
Sosyal medyada firmamız hakkında insanlar ne
düşünüyor yöneticinize raporlayabileceğinizi belirtebilirsiniz.
§
Dün çıktığımız reklam filmi hakkında sosyal
medyada neler konuşuldu. Beğenildi mi? Tepkiler ne? vs. vs.
§
Dün çıkılan bir kampanya ile ilgili sosyal medyada neler
konuşuldu?
§
Rakip firmamız hakkında sosyal medyada neler
konuşuluyor? Acaba en çok şikayetler rakip firmalara mı geliyor yoksa bize mi? Bizim
firmanın ürünlerine mi? vs.vs.
·
Kurumunuzda “””Hadoop ‘ a aktaracak uygun bir veriniz muhakkak vardır.””” Bunu aslında sizin cevabını
vereceğiniz ve şu veriyi neden işlemiyoruz demeniz lazım.
·
Piyasadaki bazı görüşmelerimin çoğunda saygınlık-prestij
meselesinden big data kurmak istediklerini söyleyen çok yönetici ile
karşılaştım.
o
Bana belki en son yazılacak değeri önemsiz bir
madde gibi gelirdi bu prestij meselesi.
Ama çok karşılaşınca yazmak istedim.
Aynen şu cümleleri sizlere de aktarmak isterim. (not: bazı kurumlarda big data alıp sonra proje üretemeyen ve atıl olan hadoop' a sahip firmaların durumu genelde bunlardır)
Ama çok karşılaşınca yazmak istedim.
Aynen şu cümleleri sizlere de aktarmak isterim. (not: bazı kurumlarda big data alıp sonra proje üretemeyen ve atıl olan hadoop' a sahip firmaların durumu genelde bunlardır)
§
Rakibimiz big data kurmuş ve sosyal medyayı
dinlemeye başlamış. Biz öncü bir kurumuz.
Onlardan önce big data üzerinde daha çok proje yapmalıyız.
Onlardan önce big data üzerinde daha çok proje yapmalıyız.
§
Yurtdışı iştirakimiz-patnerimiz-ortağımız big
data kurmuş. Bizden de big data kurup proje üretmemizi istediler. Biz big data
kuralım ve ufak tefek başlayalım ki yurtdışı ortağımıza bakın bizde bir şeyler
yapıyoruz big data konusunda diyelim.
Yukarıda yazdığım gibi, önemsiz gelebilir bu madde ama inanın bunları
söyleyen o kadar çok yönetici var ki.
Peki bunu sizler yöneticinize nasıl satabilirsiniz?
Korkutmak bazen satış için etkili olabiliyor. Siz big data’ ya geçmezseniz atı alan üsküdarı geçecek ve rakibiniz bir adım önce olacak ve biz geri kalacağız ve her geçen zaman aleyhimize ve bakın piyasada bu işe yatırım yapmayan bir biz kaldık vs. vs. belki ikna edebilirsiniz. J
Korkutmak bazen satış için etkili olabiliyor. Siz big data’ ya geçmezseniz atı alan üsküdarı geçecek ve rakibiniz bir adım önce olacak ve biz geri kalacağız ve her geçen zaman aleyhimize ve bakın piyasada bu işe yatırım yapmayan bir biz kaldık vs. vs. belki ikna edebilirsiniz. J
Big data organizasyon kısmına bu yazımda giremedim. Artık bir
sonraki yazımda bu konuya değinebilirim.
Bugünkü blog yazımız bu kadar.
Bir sonraki blog yazımda görüşmek dileğiyle.
Lütfen, yorumlarınızı bekliyorum.
mmetin
http://tr.linkedin.com/in/muratmetin

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder