9 Mart 2016 Çarşamba

Big Data Organizasyon Yapısı - 1

Merhaba,
Piyasada iş kolumuz ile neler oluyor, kim hangi projeleri yapmak istiyor, bu işi yaparken nasıl bir organizasyon oluşturmaya çalışıyor? vs.vs. hep takip etmeye çalışmışımdır.
Bana bigdata projeleri için nereden başlanmalı, tanıdığım hadoop’ cu olup olmadığı vs. sorular çok geliyor.
Bu nedenle, bugünkü blog yazımda bunları yazmak istedim.  
Arkadaşların sorduğu soruları önce sorup, birlikte soruların cevaplarını bulmaya çalışalım.

Soru : Kurumumuzda big data projeleri başlatmak istiyoruz. Ama önce yöneticilerimizi ikna etmemiz lazım. Bunu nasıl yapabiliriz?

Bir vendor firmasında satış işini yapsa idim (presales , satış öncesi , satış sonrası vs. bir işte çalışsa idim) belki de cevabını arayacağım ve sürekli olarak piyasadaki yöneticilere ikna etmeye çalışacağım bir durum olurdu. 
Aslında ikisinin de temel problemi aynı.
Kurumunuza bir vendor firmasının satış yöneticisi – presales vs. gelir ve klasik ppt sunumunu açıp 4V den giriş yapıp, big data nedir? Yurtdışında bakın Google-yahoo-facebook-linkedin vs.vs. bunu kullanır, dünyada şu kadar veri var 2020 de şu kadar olacak vs. vs. şeklinde sıradan sunumlara girerler. 
Bunlara ek olarak sizlerin de bir takım şeyleri yöneticilerinizle paylaşmanız lazım. 
Bende klasik sunumlardan çıkıp bu yazımda biraz sohbet babında yazmaya çalıştım.

·         Bir kere kurum içinde bu iş bir proje olarak başlamalı ve sağlam-güçlü bir sponsor bulmalısınız.

·         Kurum içinde vizyoner yöneticiler olmalı.
      Bu işe yatırırım yapacak ve katma değerli şekilde sonucunu alacağına inanan yöneticileriniz olmalıdır.

·         Yönetici projelere bakarken bize ne kadar parası dönecek (roi vs.) şeklinde bakacaktır. 
      Uygun verilerinizi big data ortamına verilerinizi aktarmak ile, mevcut rdms üzerinde devam etmenin maliyetinden bahsedebilirsiniz.  Mesala aşağıda teradata tarafında dwh’ ta disk maliyeti ile hadoop maliyeti bulunmaktadır.

            http://blogs.teradata.com/data-points/how-illy-is-cost-per-terabyte/  sitesinden alıntıdır.

Hadoop’ un çıkış nedenlerinden biride büyük miktardaki verileri saklama-işleme vs. maliyetlerini azatmak üzerine kurulmuştur.

Yani siz mevcut rdms sistemlerinde tuttuğunuz verinin terabayt başına maliyeti ile hadoop’ ta tutsak ne kadar maliyetli olur şeklinde çok basit  bir matematik ile bunu yöneticilerinize aktarabilirsiniz.

Sunumlarınızda yukarıdaki gibi bir tabloyu yöneticileriniz ile sizdeki rdms sistemleri ile yeni alabileceğiniz hadoop sistemi arasındaki terabayt başına maliyeti vermeniz etkili olacaktır.
Bu durumda sürekli katma değere ve maliyete odaklı yöneticinizi ikna edebilme şansınız yüksektir.

Yoksa ona bakın bu yeni bir teknoloji, bizde yeni mühendisiz, burada da olgunlaşmak isteriz şeklinde yöneticinize dönerseniz iknanız azalır.

Burada şu yanılgıya lütfen düşmeyiniz. Mevcut rdms sistemini, hadoop sistemine migrate etmiyoruz. Bu konuda http://bigdatayazilari.blogspot.com.tr/2016/03/bigdata-sorular.html   Ne Zaman Tüm Sistemler Relational Sistemden Kurtulup Bigdata Ortamına Geçecek?.””  Tekrar okumanızı tavsiye ederim.

Rdms sisteminden peki hangi tablolarımı hadoop sistemine aktarırım diyebilirsiniz o zaman? Ya da yöneticiniz bu soruyu sorabilir.
Eğer bir bankada çalışıyorsanız bddk gibi kurumların getirmiş olduğu mesela 5 – 10 yıl öncesinin bazı verilerini tutmanız ve arşivlenmesi zorunludur. İşte bu tür sadece arşivde duracak ve ayda yılda bir sorgulanan verilerinizi rdms’ te tutmak yerine ve bu maliyete katlanmak yerine ayrıca performans kayıplarına katlanmak yerine bunları hadoop sistemlerinde tutabileceğinizi belirtebilirsiniz.

Ya da eğer telekominikasyon sektöründe çalışıyorsanız yine mevzuat geriği btk’ nın zorunlu tuttuğu arşiv verilerinizi hadoop ‘ a alabilirsiniz.

“”Hadoop ‘ a aktaracak uygun bir veriniz muhakkak vardır.””

·         Yöneticinize bu güne kadar hiç analitiğini yapmadığınız kurum içindeki veya dışarıda ki  verilerinizi hadoop ortamında tutup, süper ötesi sonuçları paylaşacağınızı söyleyebilirsiniz.

       Mesala; en çok verilen örneği bende yazayım :

o   Sosyal medyada firmamız hakkında insanlar ne düşünüyor yöneticinize raporlayabileceğinizi belirtebilirsiniz.

§  Dün çıktığımız reklam filmi hakkında sosyal medyada neler konuşuldu. Beğenildi mi? Tepkiler ne? vs. vs.

§  Dün çıkılan bir kampanya ile ilgili sosyal medyada neler konuşuldu?

§  Rakip firmamız hakkında sosyal medyada neler konuşuluyor? Acaba en çok şikayetler rakip firmalara mı geliyor yoksa bize mi? Bizim firmanın ürünlerine mi? vs.vs.

·         Kurumunuzda “””Hadoop ‘ a aktaracak uygun bir veriniz muhakkak vardır.”””  Bunu aslında sizin cevabını vereceğiniz ve şu veriyi neden işlemiyoruz demeniz lazım.

·         Piyasadaki bazı görüşmelerimin çoğunda saygınlık-prestij meselesinden big data kurmak istediklerini söyleyen çok yönetici ile karşılaştım.

o   Bana belki en son yazılacak değeri önemsiz bir madde gibi gelirdi bu prestij meselesi.
      Ama çok karşılaşınca yazmak istedim.
      Aynen şu cümleleri sizlere de aktarmak isterim.  (not: bazı kurumlarda big data alıp sonra proje üretemeyen ve atıl olan hadoop' a sahip firmaların durumu genelde bunlardır)

§  Rakibimiz big data kurmuş ve sosyal medyayı dinlemeye başlamış. Biz öncü bir kurumuz.
      Onlardan önce big data üzerinde daha çok proje yapmalıyız.

§  Yurtdışı iştirakimiz-patnerimiz-ortağımız big data kurmuş. Bizden de big data kurup proje üretmemizi istediler. Biz big data kuralım ve ufak tefek başlayalım ki yurtdışı ortağımıza bakın bizde bir şeyler yapıyoruz big data konusunda diyelim.

Yukarıda yazdığım gibi, önemsiz gelebilir bu madde ama inanın bunları söyleyen o kadar çok yönetici var ki.

Peki bunu sizler yöneticinize nasıl satabilirsiniz?
Korkutmak bazen satış için etkili olabiliyor. Siz big data’ ya geçmezseniz atı alan üsküdarı geçecek ve rakibiniz bir adım önce olacak ve biz geri kalacağız ve her geçen zaman aleyhimize ve bakın piyasada bu işe yatırım yapmayan bir biz kaldık vs. vs.  belki ikna edebilirsiniz. J



Big data organizasyon kısmına bu yazımda giremedim. Artık bir sonraki yazımda bu konuya değinebilirim.

Bugünkü blog yazımız bu kadar.
Bir sonraki blog yazımda görüşmek dileğiyle.

Lütfen, yorumlarınızı bekliyorum.


mmetin

http://tr.linkedin.com/in/muratmetin






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder